قفل کردن زانو، علامت شایع مبتلایان به پارگی مینیسک زانو

دکتر حمیدرضا یزدی، فوق تخصص جراحی زانو در گفتگو با سلامانه:

قفل کردن زانو، علامت شایع مبتلایان به پارگی مینیسک زانو

سلامانه :یک فوق تخصص جراحی زانو با اشاره به این که اگر کسی هنگام ورزش، یا دویدن کنار استخر و هنگام استفاده از تردمی دچار سر خوردگی و درد ناحیه زانو شود، در فاز حاد نیاز به درمان های حمایتی دارد، می گوید:«بی حرکتی کوتاه مدت و کمک های اولیه تنها چاره بیمار در این فاز است. استفاده از زانو بندهای مخصوص و یا آتل برای بی حرکت نگه داشتن زانو توصیه می شود.»

 دکتر حمیدرضا یزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، تصریح می‌کند:«اما بعد از این مرحله، این زانو باید تحت سرمادرمانی قرار گیرد. استفاده از یخ بسیار درد بیمار را کاهش داده و تورم را کم می‌کند. البته یخ را نباید دائم به طور مستقیم روی ناحیه گذاشت چون باعث کاهش خونرسانی پوستی می‌شود. در مرحله بعد بیمار باید راه برود و حرکت کند. استفاده از عصا در مراحل اولیه کمک کننده است. استفاده از مسکن ها و ضد التهاب ها هم توصیه می‌شود.»

وی با بیان این که با خارج شدن از مرحله حاد، اگر فرد دچار پارگی رباط شده بود، نیاز به جراحی دارد، می‌افزاید:«اما قبل از جراحی فیزیوتراپی و بازتوانی روی زانو باید انجام شود و بعد از کاهش تورم زانو، جراحی باید انجام شود.»

این متخصص ارتوپدی ادامه می‌دهد:«در مورد آسیب مینیسک هم باید گفت پارگی آن در نتیجه حرکات چرخشی بروز می کند. در واقع حرکت توامان چرخش و خم شدن زانو این پارگی را ایجاد می کند. با افزایش سن بافت این ناحیه دچار تغییراتی می شود و استعداد پاره شدن را دارد. ولی این پارگی بیشتر در وزرشکاران بروز می کند. بیماران مبتلا در مرحله حاد، دچار تورم زانو می شوند. البته پارگی مینیسک بسته به نوع و محلش تورم دیررس و زودرس خواهد داشت.»

دکتر یزدی خاطرنشان می کند: «در مرحله مزمن پارگی مینیسک نشانه اش درد است. آن هم درد روی خط مفصلی زانو. با فشار روی زانو و نشستن روی زمین این درد بیشتر می شود. قفل کردن زانو نیز در این بیماران در حالت گستردگی پارگی، بسیار شایع است.»